Markete gittiğimizde ürünleri alıp market arabasına hızlıca koyuyoruz. Oysaki o ürünün son kullanma tarihi, ilave edildiği katkı maddeleri, besin değerlerini okuyup incelemek çok önemli. Bize faydası olan besin mi tüketiyoruz yoksa zehir mi tüketiyoruz? Bunu aslında etiket okumayla anlayabiliriz.

BİLİNÇLİ GIDA TÜKETİCİSİ OLMAK ETİKET OKUMAKTAN GEÇİYOR..
Besinlerdeki etiket aslında bize besinlerin içeriğini söylüyor.  Vücut dengemize uygun beslenmek için bu etiketleri dikkatli okumak ve neyin faydalı neyin zararlı olduğunu belirlemek çok önemli. Peki paketlerin arkasında yazanlar ne ifade ediyor.. Etiketlerde ilave şeker olarak; rafine şeker, glukozşurubu, mısır şurubu, dekstroz, maltoz, şeker kamışı veya pancarı, yüksek fruktozlu mısır şurubu gibi katkı maddeleri bulunur. Yani bir besin de şeker ilavesiz diye yazılısıysa bu şekersiz demek değildir. Besinin üzerindeki etikete bir göz atarsanız içerdiği şekeri görebilirsiniz. Ayrıca E651(mono sodyum glutamat), E211( sodyum bezoat), E251(nitrit-nitrat), E250(sodyum sülfit), E100-E199(gıda boyaları), E924(potasyum bromat), E951(aspartam) gibi katkı maddeleri vardır. Aslında  ne kadar çok bilmediğiniz kelime varsa o ürünü tüketmeyip tekrar rafa  koymalısınız.

RAF ÖMRÜ UZUN OLAN BESİNLERİ TÜKETMEYİN..
Evet raf ömrü ne kadar uzun olursa içerisindeki ilave edilen katkı maddeleri o kadar fazla oluyor. Çünkü üretici firmalar ürünün geri dönmesini istemiyorlar. Bu yüzden de katkı maddeleri ilavesi yapılabiliyor. Bunun için trans yağ oranına dikkat ederek olmayanları tercih edin.

ÇOCUKLARINIZLA BİRLİKTE ETİKET OKUYUN..
Çocuklara da etiket okuma alışkanlığını kazandırmalısınız. Onlarla yapacağınız market alışverişleri,  fast food restoranları etiket okumayı öğrenmek ve bunu alışkanlık haline getirmek için harika fırsatlardır. Neyin yanlış neyin doğru olduğunu ürünün üzerinde rahatça gösterebilirsiniz.

NASIL ETİKET OKUYABİLİRİZ?
Porsiyon miktarını hesaplayın. Ürünün üzerinde 100 gram için hesaplama vardır. Siz ürünün kaç gram olduğuna bakın.
Ürünün kalorisine bakın. Örneğin günlük almanız gereken kalori miktarı 1800 iken siz o ürünle 300 kalori almış olabilirsiniz. Dikkatsiz kalori alımı da kilo artışına sebep olur.
İçeriğinde artırılması, azaltılması, dengelenmesi gereken maddeleri iyi bilin. Bunlar; doymuş yağ oranı (1 gramdan az olmalı), kolesterol 20 mg’dan az olmalı, trans yağ olmamalı, tuz(sodyum) içeriğine dikkat edilmeli.

Şeker oranlarına bakın. Yüksek  şekerli besinleri tercih etmeyin. Posa miktarına bakın. Porsiyon başı 2-2,5 gram olması gerekir. Glisemik indeks oranına bakıp,  düşük ürünler tercih edin. Ürünlerin çoğu gluten içerir. Gluten hassasiyeti olan kişiler varsa glutensiz ürünler tercih etmeli.

Bilinçli tüketici olarak artık besin etiketlerini okumayı alışkanlık haline getirmeliyiz. Bu alışkanlığı devam ettirdiğiniz sürece sağlıklı beslenmeye de adım atmış olacaksınız. Vücudunuza yabancı maddelerin girmesine izin vermeyin..

Sağlıklı Günler..
 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.