TEOG kaldırıldı ama tartışmalar bitmedi. “En iyi okul eve en yakın okuldur” anlayışı kimi çevrelerin beğenisini kazanırken kimi çevrelerin de tepkisini çekti. Peki, yeni sistem nasıl olacak?
Değişim elbet de iyidir. Eğer yapılan değişiklikler sizin hayatınızı kolaylaştırıyor, sizi gelece daha iyi hazırlıyorsa bunu desteklemek, buna sahip çıkmak hepimizin görevidir. Ancak bunun aksi durumda da eleştiriye açık olmak gerekiyor.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın yapmış olduğu sınav değişikliği ile ilgili de kamuoyunda tartışmalar henüz bitmedi. Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Yusuf Tekin liselere geçiş sistemiyle ilgili olarak Habertürk gazetesinden Kübra Par’a verdiği röportajda kafalardaki soru işaretlerine açıklık getirdi. Tekin’e göre ortaya konulan yeni modelin mantığında orta ve uzun vadede liselere geçişte sınavların ortadan kaldırılması düşüncesi var. Böylece ilerleyen yıllarda ortaokula kayıt ile liseye de devam edilmiş olunacak.
Sınav sistemi ile ilgili konuda ise Yusuf Tekin şunları söylüyor: “Eği­tim kalitesini eşitlemeyi, rekabetçi bir ortam oluşturmayı, pedagojik açıdan uygun bir sınıf ortamı oluş­turmayı hedefliyoruz. Asıl kurgu­muz sınavsız yerleştirilecek büyük kitlenin; ulaşım, eğitim, ilgi ve alaka açısından kendileriyle en uyumlu okula gidebilmelerinin önünü açmak. Eğitim bölgeleri oluşturur­ken zihnimizi yorduğumuz esas kısım da bu.”
Burada dikkat çeken bir husus ise ‘Sınıfların uyumu.’ Bu konularda öğretmenlerden zaman zaman şikâyetler geliyor. Bu şikâyetlerin nedeni ise eskiden olduğu gibi ‘Sınıfların başarı seviyesi’ ayrımı yapılamamasıymış. Karma sınıflarda öğrencilerin başarı seviyelerinin eşit olmaması öğretmenleri zor durumda bırakıyormuş.
Gelelim bu seneki sınava. Yusuf Tekin’in verdiği bilgilere göre ilk önce YÖK’ün açıkladığı soru sayısına oranla liselere geçişte 60 soru sorulacağı açıklanmıştı. Ancak YÖK’ün soru sayısını arttırmasıyla liselere geçişte soru sayısı arttı, 135 dakika süre tanınıp 90 soru sorulacak. Sınav tek oturumlu olacak. Sayısal ve sözel testler arasında öğrencilere teneffüs imkanı verilecek. (Bu da konsantrasyon tartışması oluşturacaktır.) Soruların ağırlığı ise tamamı 8’inci sınıf müfredatından çıkacak şekilde 20 fen, 20 matematik, 20 Türkçe, 10 inkılap tarihi, 10 din kültürü ve ahlak bil­gisi, 10 da yabancı dilden oluşacak. (Bu da özel ders ve kitap masraflarını azaltacaktır.)
Bir başka soru da ‘Okul derslerinin hesaplamaya dahil olup olmadığıydı.’ Okul notlarının sınavlara bir etkisi olmayacak. Özel okular kendileri sınav yapamayacak. (Bu da özel okulların notları şişirme tartışmasını ortadan kaldıran bir gelişme.) Burada bir fark olacak o da özel okullar kayıtlarını MEB’in okullarından önce alacak. Sistemin dışında kalanlar MEB tarafından sunulan tercihlerle okullara yerleştirilecek.
Öğrencilere Anadolu liseleri, mes­leki ve teknik eğitim liseleri ile imam hatip liselerinden (Her okul türünden) en az 3 tercih sunulacak. Yani sınavla herhangi bir okula yerleşemeyen çocuğa 9 tercih imkanı tanınacak. Bunlardan 5’ini tercih edecek. Okuduğu ortaokul ve oturduğu ev dikkate alınacak. Eğer bu okulların kontenjanı doluysa öğrencilere bir seçenek daha sunularak “Mahal­lendeki en yakın okula seni gönderme seçeneğinden uzaklaşmış oluyoruz. Biz seni boş kontenjanın olduğu, ter­cih ettiğin okul türünden bir okula gön­dereceğiz. Bu seçeneği istiyor musun?” alternatifi sunulacak. Burada da aileden uzak okullar için pansiyon imkanı tanınacak. Bakalım uygulamada nelerle karşılaşacağız.
 
 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.