GİRİŞİMCİLERİMİZ NEDEN BAŞARISIZ?
İBRAHİM ETEM KAYA
Türkiye’de kurulan işletmelerin %80’i ilk 5 yılda %96’sı ise ilk 10 yılda yok oluyor. Peki neden şirketlerimiz bu kadar kısa ömürlü? Neden girişimcilerimizin % 90’ı başarısız?
Genelde başarı hikayelerini dinleriz. Manşetler hep aynıdır. “İki yılda dev bir şirkete dönüştü” veya “İş bulamadı kendi şirketini kurdu, şimdi milyarder” gibi girişimci örnekleri gösterilir. Ancak başarılı örnekler başarısızlara göre çok azdır.
Bende bu yazımda başarısızlık nedenlerini CB Insights’in yaptığı araştırma üzerinden açıklamaya çalışacağım.
En önemli başarısızlık nedeni ürüne/hizmete ihtiyaç olmaması olarak gösteriliyor. Yani bizim için inanılmaz olan bir fikir aslında çok da mükemmel değilmiş. Aklımıza bir fikir geldiğinde bunun ilk bizim aklımıza geldiğini düşünürüz hatta çalınmasın diye kimseye söylemek istemeyiz. Aslında bu fikir birçok kişinin aklına gelmiştir. Bu fikri neden kimse hayata geçirmedi diye araştırmak gerekir. Hayalperestlik ve her şeyin iyi gideceği varsayımı yerine şüpheci yaklaşmak, fizibilite çalışması yapmak veya pazar araştırması yapmak gerekir. Ancak bunlar olmadığı için girişimlerin % 40’ı başarısız.
İkinci en önemli başarısızlık nedeni ise nakit paranın tükenmesi olarak gösterilmiş. Burada da planlama hatası olduğu görülüyor. Kurulum masraflarını, maaş, sigorta, giderlerini, dağıtım pazarlama harcamalarını düzgün hesaplayıp nakit akışını doğru planlamak gerekir. Ama biz güzel bir ofis kiralamak ve içini yaptırmak için büyük paralar harcarız. Girişimi kurarken hemen satışlara başlayacağımızı ve para kazanacağımızı düşünürüz. İlk 6 ay sürekli zararda olacak şekilde kendimizi ayarlamayız. Girişimi kurarken tüm parayı bitiririz. Borçla iş kurmaya çalışırız. Yemek çay kahve vb giderleri küçük görürüz önemsemeyiz. Eldeki parayı yönetemeyiz. Bu yüzden girişimlerin % 30’unun yarı yolda parası biter ve başarısız olur.
Bu iki sebep başarısızlıkların % 70 i olarak gösterilmiş. Bu kadar basit olsa da herkes aynı hataları yapar. Çünkü kendine gereğinden fazla güvendiğin an hata yapmaya en yakın olduğun andır. Doğru riskleri almak için verileri analiz edip analitik düşünmek gerekir.
Bu iki başarısızlık nedeni ile ilgili Prof. Dr. Muhan Soysal’ın iki cümlesi aklıma geldi. Girişimcilerin kulaklarına küpe olsun diye eklemek istiyorum.
- Vizyon sahibi olabilirsiniz ama hayalperest olamazsınız.
- Para kazanılırken değil harcanırken zengin olunur.