Gazze Direnişinin Sembolü : Ebu Ubeyde
Furkan Keser
"Düşmanını yenmeyi bekleyen, tüm bunları Allah'a adayan ve davasına inanan bir mücahidin imanı karşısında son teknolojik ölümcül silahlar ne yapabilir ki?"(Ebu Ubeyde,Aksa Tufanı 100.gün konuşmasından)
Ebu Ubeyde, Filistin İslami direniş hareketi (HAMAS)'ın askeri kanadı İzzeddin El Kassam Tugayları Medya sözcüsü. Askeri kamuflajı, kırmızı kefiyeyle örtülü yüzü, etkili hitabeti ve siyonistleri tehdit ederken kaldırdığı şehadet parmağıyla ilk olarak 2006 yılında israilli esir asker Gilad Shalid karşılığında 1027 Filistinli mahkumun serbest bırakıldığı müthiş operasyon neticesindeki açıklamalarıyla tanıdı dünya onu. Şimdi ise 4.ayına yaklaşan Aksa tufanı operasyonu sürecinde sahadan verdiği bilgilendirme ve halkını motive edici hitabıyla tüm dünyada en çok konuşulan isimlerden oldu. İnternette Arama motoruna "Ebu Ubeyde" isminin tıklanma sayısı 7milyonu geçmiş durumda, video paylaşım sitelerinde adına yapılmış on binlerce video kliple karşılaşıyorsunuz.
Günümüzde fiziki savaşın yanında son derece etkili bir mecra da şüphesiz medya ve propaganda sahasıdır. Sadece kendi kamuoyu veya düşmanınızın psikolojisini etkilemek için değil 3.taraf kitlelerin algılarını da haklılığınız doğrultusunda yönetebilmek için bu alanda etkili olmanız gerekir. Aksa Tufanı operasyonu sürecinde sosyal medyada tüm engellemelere ve sansüre rağmen Filistin dayanışması o kadar geniş kitlelere yayılmıştı ki israil tarafının kara propagandası bu sefer maya tutmadı. Filistin direniş cephesinin medya uzerinde yürüttüğü bu psikolojik harp taktiğinin önemli figürlerinden biri de Ebu Ubeyde idi.
Ebu Ubeyde künyesi, cennetle müjdelenen 10 sahabeden biri olan, Uhud'da Peygamber'in yüzüne saplanan miğfer halkalarını O incinmesin diye dişleriyle çıkaran sahabe, İslam ordularının kudüs Fatihi Ebu Ubeyde b. Cerrah(r.a) 'tan geliyor.
Yüzüne sardığı kırmızı kefiyesi ise İzzeddin el Kassam Tugayları ilk komutanlarından, kılık değiştirme ve gizlenme ustası olduğu için "hayalet" lakabıyla bilinen, kırmızı kefiyesiyle gerçekleştirdiği operasyonlar neticesinde siyonistlerin korkulu rüyası olan Imad Akil'den.
Hamas, medyadaki propaganda üstünlüğü açısından Ebu ubeyde'nin gizliliğine büyük önem veriyor, öyle ki kendisi sadece bir sözcüden ibaret değil aynı zamanda el kassam Tugayları askeri enformasyon biriminin baş sorumlusu ve denetleyicisidir.
Asıl ismini kimse bilmiyor, yüzünü ise Kassam'ın üst düzey komutanlarından başkası görmemiş. İsrail, bir çok defa yapay zeka ve çeşitli video/ses analiz teknolojileriyle kim olduğunu tespit etmeye çalışsa da henüz onlar da net bir istihbarat sahibi değiller hakkında. İçlerine sızdırılmaya çalışılan bir çok istihbarat elemanına, belki kendi içlerinden satın alınmış onlarca haine rağmen bu türden bir gizliliği koruyabilmek de Kassam adına müthiş bir başarı. Nitekim böyle bir profilin Kassam'ın yürüttüğü psikolojik medya savaşı üzerinde büyük katkısı var. İsrail'i çılgına çeviren şu gizemi bir düşünün; Ebu Ubeyde, herkes olabilir. Asla yok edemeyecekleri bir kahraman. İstanbul'da, Diyarbakır'da, Kahire'de, Stokholm'de, Paris'te... kırmızı kefiye müthiş bir sembolü oldu Gazze direnişinin. Sokaklarda onun adına bestelenen en güzel neşidler yankılanıyor, dağlara,binaların üzerine şehirlerin en yüksek ve görünür yerlerine onun posterleri asılıyor. Çocuklar artık "Ebu Ubeydecilik" oyunu oynuyorlar. Siyonistler karadan, havadan, denizden saldıracaklarını duyurduklarında Ebu Ubeyde'nin müthiş bir teslimiyet ve kararlılıkla "nereden isterseniz gelebilirsiniz sert bir direnişle karşılaşacaksınız" minvalinde "Berren ve bahren ve cevven" sözü ser levha yapılıp 7'den77'ye herkesin diline ve gönlüne yazılıyor.
Tüm bunlar gösteriyor ki aslında Ebu Ubeyde sadece Gazze'nin değil, yeryüzündeki tüm mazlum halkların sözcüsü olmuş durumda.
Bununla beraber Kassam Tugayları, 7/10/2023'te başlattığı Aksa Tufanı operasyonu sürecinde Ebu Ubeyde sözcülüğünde yaptığı açıklamalar ile askeri medya ve stratejik iletişim üzerine de ders niteliğinde bir propaganda örneği sergilemekte. Stratejik iletişim, literatürde; hedef kitlelerin algılarını politik hedeflerle uyumlu hale getirmek için tüm unsurlara ait bilgi, fikir, söylem ve imajların senkronizasyonunu sağlayan bir konsept olarak tanımlanır. Stratejik iletişimde en temel prensipler güvenilirlik ve meşruluktur. Karşı tarafın sizden etkilenmesi, ancak size güven duymasıyla gerçekleşebilir.
Kassam sözcüsü, yürüttüğü psikolojik propaganda politikası gereği "beyaz propaganda" yöntemiyle hareket etmektedir. Bu propaganda yöntemine göre karşı tarafa sunduğunuz tüm bilgi ve belgeler gerçek ve doğrulanabilir güvenilirlikte olması gerekir. Öyle ki Ebu Ubeyde, filan saatte Tel Aviv'i vuracağız dedikten sonra dakika bile şaşmadan o saatte Tel Aviv'de sirenler çalmaya başlamaktadır. İsrail'li askeri muhabir Gili Cohen'e göre, İsrail kamuoyu, kendi devletlerinin askeri açıklamalarından çok Kassam sözcüsüne güvenmektedir. İsrail soykırım çetesi, ölen askerlerinin sayılarını ve askeri kayıplarını gizlemeye çalışsa da Dünya kamuoyu, Kassam tugayları sözcüsü Ebu Ubeyde aracılığıyla bizzat sahadan gerçek bilgilere ulaşmaktadır. Durum böyle olunca yıllardır medya ve propaganda gücüyle Filistinliler üzerinde bir üstünlük ve Dünya kamuoyu üzerinde de haklılık algısı oluşturan siyonist rejim, bu defa karşısında hem sahada hem de medya savaşında üstünlüğü eline geçiren ciddi bir direnişle karşılaşmış durumda. İsrail ordusunun sosyal medyada absürt video paylaşımı düşkünü, altına bez bağlanan askerlerinin, ele geçirilen kask kameralarındaki görüntülerde karşılarında Allah'tan başka kimseden korkmayan gerçek savaşçıları gördüklerinde korkudan ağlayıp sızladıkları, altlarını ıslattıkları görülüyor. Nitekim Ebu Ubeyde de bir konuşmasında israil ordusundan 'altı bezli ordu' diye bahsetmişti.
Siyonistler gerçekleştirdikleri operasyonlarda çoğunlukla bozguna uğramış, kurulan pusularda yüzlerce askerini ve askeri aracını kaybetmiş ve tüm bunlara rağmen 1 tek esir israilliyi dahi kurtaramamış üstelik hava bombardımanlarında bazılarını bizzat kendisi öldürmüştür. Ara ara yapılan ateşkes anlaşmalarıyla serbest bırakılan israilli esirlerin görüntülerinde, Kassam mücahidlerinin esirlere karşı İslam hukukuna uygun tavırlarına olan hayranlıkları da İsrail makamlarını oldukça rahatsız etmiş hatta bazılarının medyaya demeç vermesi bile yasaklanmıştı.
Günümüzde sosyal medya, çok etkili bir propaganda aracı olarak kullanılmakta. İsrail,insanların paylaşım yapmasını engellemek için dünyanın en büyük sosyal medya platformu patronuna günlerce baskı yaparak insanların Filistin yanlısı paylaşımlarına sansür uygulatmaya çalıştı. Ebu Ubeyde'nin açıklamalarını yayınlatmamak için medya kuruluşlarına baskı yapıldı ki El-Cezire olmasa her cümlesi büyük bir haber değeri taşıyan bu açıklamalara insanlar, çok daha zorlukla ulaşacaklardı. İnsanların sosyal medya üzerinden yürüttüğü boykot ve gündem çalışmaları devlet adamlarından daha fazla katkı sundu bu katliamın dünyaya anlatılmasına.
Velhasıl, savaşın önemli bir ayağı olan medya ve propaganda stratejileri noktasında da tüm imkansızlıklara rağmen iyi işler çıkarıyor Kassam Tugayları. Tabi Dünya Müslümanlarının da bu konuda Gazze direnişine en ufak bir desteği bile küçümsememesi gerekiyor. Benim bir paylaşımımdan, benim bir boykot malını almamamdan, benim meydana çıkmamdan ne olur ki? demeden, zulme ve zalime olan nefretimizin kuru sözden ibaret kalmaması gerekmektedir. Sözlerimi Kassam sözcüsü Ebu Ubeyde'nin adeti üzere Şehid(inşallah) İzzeddin el-Kassam'ın sözleriyle tamamlıyorum.
"Bu bir zafer ya da şehadet cihadıdır"